"Ma az iskolában mást tanítanak, mint amit ezeken a teszteken elvárnak"
Ma az iskolában mást tanítanak (azaz ugyanazt, mint száz éve: főleg lexikális ismereteket), mint amit ezeken a teszteken elvárnak - jelent meg tegnap a hvg.hu portálon, Balla István írása.
Igen, ezt már a szülők többsége felismeri a felső tagozat közepére, és megoldást keres gyermeke számára, nemcsak azért mert a legszuperebb középiskolába szeretné látni, hanem azért is mert szeretné megkímélni a kudarcélménytől, és a felvételi okozta stresszhelyzetet szeretné minimálisra csökkenteni:
"Több nyolcadikos sírva ment haza a középiskolai felvételi megírása
után." "Szülők panaszkodtak, hogy nem értik, miért adtak olyan
feladatsort a gyerekeknek, ami még a nagyon jó matekosoknak is kihívást
jelentett." "Egyszerűen nem volt idő megírni a magyar tesztet, még a
legjobb diákoknak sem."
A cikk magyarázatot keres: "Az eredeti elképzelések szerint a felvételi teszteken nem az iskolai lexikális tartalmakat kérték számon, hanem a diákok készségeit, kompetenciáit mérték. A rendszer kidolgozóinak volt egy olyan "hátsó szándéka", hogy az iskolák tartalmi modernizációját - a tantervek, tankönyvek helyett - e méréseken keresztül is generálják. Azt várták, hogy lesz egy visszaható ereje az iskolai gyakorlatra az új szemléletű felvételiknek. Ez azonban nem így történt."
Nem bizony. Sőt! Egyre kevésbé van idő és humán erőforrás az iskolákban, hogy kétféle oktatást folytassanak. Egyet, ami a tankönyvek tananyagának, és egy másikat, ami a felvételi tesztek feladattípusainak próbál megfelelni. A kompetenciafejlesztés háttérbe szorul.
Aktuális időpontok:
A szóbelik február 18-a után kezdődnek, a középiskolák honlapjain érdemes tájékozódni. A diákok az eredményeik
ismeretében még március 21-22-én módosíthatnak a jelentkezéseiken, - ezt az általános iskolában kell megtenni. Az eljárás
április 30-án ér véget.